האינטרנט כיום - מלבד היותו מקור בלתי נדלה לקשרים חברתיים, לקניות מכל סוג, למוזיקה, לסרטים, למשחקים וליישומים - הוא מקור מידע מרכזי לכל נושא שבעולם. גולשים מחפשים באינטרנט כמעט הכול, ועל פי רוב מדלגים במהירות מנושא לנושא ומאתר לאתר כדי למצוא את מבוקשם. גולשים בהחלט קוראים טקסטים באינטרנט, אבל הרגלי הקריאה המקוונת שונים מהרגלי הקריאה המסורתית בספרים או בעיתונים. לפיכך, אם אתם כותבים או עורכים טקסטים עבור אתרי אינטרנט, חשוב לקחת בחשבון את המאפיינים הייחודיים של הכתיבה והקריאה במסגרת זו.

 

התאמת הטקסט לקהל היעד

כשכותבים או עורכים טקסט מכל סוג, חשוב להכיר את קהל היעד ומאפייניו; כשכותבים לאתרי אינטרנט - בעיקר בשל המהירות שבה גולשים מדלגים מדף לדף - נודעת חשיבות רבה במיוחד להיכרות עם קהל היעד. לפני שמתחילים לכתוב, חשוב לברר עבור מי בדיוק כותבים, כולל מאפיינים ספציפיים ככל האפשר, ומה רוצים הגולשים שעבורם נכתב הטקסט לקבל בעת הקריאה. לדוגמה, דף המיועד לעורכי דין בתחום המקרקעין, בעלי ידע מקצועי בתחום שבו נכתב הטקסט וז'רגון ייחודי משלהם, המגיעים כדי לחפש מידע ספציפי על עיקול נכסים; או דף המיועד לילדים בגיל בית הספר היסודי, המשמש קישור למשחקים שונים, תוך מיונם לפי קטגוריות. הדף פונה לילדים אינטליגנטים אך צעירים מאוד, שאוהבים משחקי מחשב ורגילים לסביבה מקוונת. כדאי לחשוב על מאפיינים רבים ככל האפשר של כל קהל יעד, ולקחת בחשבון שיש דפים הפונים לקהלי יעד שונים ומגוונים. 

 

בהתאם למאפיינים של קהל היעד - ובהתחשב בגורמים נוספים, כמובן - ייקבעו המשלב של הטקסט, הטון שלו, אורכו וכן מאפיינים גרפיים כגון גודל הגופן, צבעי הטקסט והיחס בין אורך הטקסט לכמות התמונות והסרטים. לדוגמה, לעורכי הדין רצוי לכתוב בשפה עניינית ותמציתית, להיות ממוקדים במטרת הדף ולא להסס להשתמש במשלב גבוה יחסית, אך לא גבוה יתר על המידה. לילדים רצוי לכתוב בשפה פשוטה ובהירה, להשתמש במשפטים קצרים, להוסיף יותר הסברים ולשלב יותר תמונות וסרטונים.

 

קיצור, תמצות ובהירות

אם אין מדובר במאמרים אקדמיים או בטקסטים עיוניים או ספרותיים, והטקסט נועד להעביר מידע או מסר או להדריך את הגולשים - כדאי לכתוב בקיצור, בתמצות ובבהירות. לגולשים אין סבלנות רבה, והם רגילים למצוא את מבוקשם ולהמשיך הלאה. הטקסט צריך לספק את הצורך הזה. כדאי לכתוב במשפטים קצרים וברורים, שאין בהם חשש לדו-משמעות, לא להגביה את המשלב ולהימנע משימוש במילים משפטיות שלא לצורך (הִנו, בכדי, כדלקמן).

כדאי להעביר את המידע המהותי בגוף הטקסט, כך שהדף לא יהיה עמוס מדי, ולתת אפשרות לגולשים הבוחרים בכך לקרוא ביתר פירוט על הנושא באמצעות קישורים לדפי תוכן נוספים באתר, וכן לצרף קישורים בגוף הטקסט למידע נוסף באתרים אחרים.

 

עזרים טקסטואליים

כדאי לעזור לגולשים להתמקד במה שחשוב להם, כך שיוכלו למצוא את מבוקשם בטקסטים שאתם כותבים או עורכים. לכן, בעיקר כשמדובר בטקסטים ארוכים, כדאי לעשות שימוש בהדגשות כדי להבליט את המידע החשוב לאורך הטקסט; רצוי לחלק את המאמרים באמצעות כותרות וכותרות-משנה ברורות, המסכמות בקצרה את תוכן הפסקאות שתחתיהן; ולחלק את הפסקאות עצמן לסעיפים ולתתי סעיפים בעזרת bullets או מספור רציף (אני באופן אישי פחות אוהבת מספור, כי הוא מרמז על היררכיה של הרכיבים; הוספה או גריעה של סעיפים עשויה גם להוביל לטעויות ברצף המספרים). ככלל, רצוי שהטקסט יהיה נעים לעין, לא עמוס מדי ומזמין לקריאה.