מערכות ניהול תוכן (CMS), כגון SharePoint או Wix או מערכות קוד פתוח, כגון WordPress, נפוצות בשימוש באתרים ממשלתיים, באתרים של גופים רשמיים ובחלק מהאתרים המסחריים. אתרים רבים מסוג זה שואפים להעניק לגולשים חוויית שירות מקיפה: מידע ממוקד ומאורגן היטב בנושאי האתר, מענה לשאלות נפוצות, הנעה לפעולה, תמונות וסרטונים, קישורים למידע נוסף, לטפסים ולמסמכים רלוונטיים ולעיתים גם מתן מידע אישי לאחר הזדהות.
במאמר זה תקבלו מידע מקיף על עריכה, כתיבה והזנה של תוכן באתרים מסוג זה. המידע מיועד לעורכי תוכן ולכותבי תוכן ואינו מיועד לאנשי פיתוח, למתכנתים או למנתחי מערכות.
בחינת הצרכים וקהלי היעד
לפני שמתחילים לכתוב או לערוך תוכן באתר, יש לבחון את קהל היעד הרלוונטי ואת הצרכים של המשתמשים הפוטנציאליים. יש לבחון מהם הנושאים המעניינים את קהל היעד, באילו נושאים הם מחפשים תשובות, ואיזה מידע חסר להם ברשת ועדיין לא נכתב עליו הרבה. אין לחזור על תוכן קיים ואין לשכפל תוכן. שכפול של תוכן קיים פוגע בדירוג של הדף במנועי חיפוש.
התאמת הכתיבה לקהל היעד
התוכן יותאם לקהל היעד וייכתב בצורה שונה לקהלי יעד שונים. כל דף צריך להיכתב בשפה המותאמת לקהל היעד שלו. חשוב לבדוק מראש מיהו קהל היעד של האתר ובאיזו דרך לפנות אליו במנעד שבין שפה רשמית לשפה אישית וידידותית. פנייה בגוף שני או שלישי, בלשון זכר, נקבה או רבים) ומהו המשלב המתאים.
היררכיית התוכן באתר
יש כמה דרכים לניהול המידע המאפשרות התמצאות קלה ומהירה במידע שבאתר. לדוגמה:
- רמה ראשונה: חלוקת-על של תחומי העיסוק של האתר.
- רמה שנייה: סרגל ניווט – תחת חלוקת העל יש סרגל ניווט עליון, ובו רשימת הנושאים הרלוונטיים.
- רמה שלישית: על פי רוב תחת כל נושא יהיו דפים נוספים. מומלץ שיהיו בין שניים לשבעה דפי תוכן תחת כל נושא.
- רמה רביעית: אפשר ליצור רמה רביעית באמצעות דף לובי או דפי נושא המרכזים דפים בנושא. אך לשיפור ההתמצאות והנראות בטלפון הנייד, עדיף לשמור על שלוש רמות תוכן.
הקפדה על עדכניות המידע והצפת מידע
יש לעקוב כל העת אחר עדכוני מידע בנושאים הרלוונטיים לאתר, כדי לשמור על עדכניות התוכן. בתקופות מסוימות וקבועות יש להציף מידע "חם" בבאנרים ובהודעות בדף הבית ולקשר למידע נוסף בנושא זה וכן להוסיף מידע מעודכן בנושא החם. רצוי ליצור לוח גאנט משותף ובו הנושאים החמים הרלוונטיים לכל חודש.
דגשים לפתיחת דפים חדשים באתר
- מיקום הדף בהיררכיית המידע – חשוב למקם את הדף מלכתחילה במקום הנכון, תחת הנושא המתאים, ובמקביל גם להבליט אותו בהתאם לצורך בדף הבית או באזור הרלוונטי.
- יצירת קטגוריה לדף – על פי רוב לפני כתיבת דף תוכן יש ליצור עבורו קטגוריה מתאימה, שתשמש בהמשך לצירוף רכיבים לדף וכדומה.
- כתובת URL תקינה – את הדף יש להקפיד לפתוח במקום המתאים בעץ הניווט. ה-URL של הדף צריך להיות מורכב ממילים באנגלית שיש להן משמעות, באותיות קטנות (לא רישיות), מופרדות במקף אמצעי. לדוגמה: taking-risks.
כתיבת תוכן בדף
כדאי ליצור כל דף תקציר בן 9-3 שורות, ובו לכתוב מה כולל הדף, מה הערך המוסף שלו ומהם השירותים שניתן לקבל בו.
- את התוכן רצוי לחלק לפסקאות לא ארוכות. על הדפים להכיל לא יותר מ-8-3 פסקאות.
- כותרות הפסקאות יהיו כותרות H2 שהן הכותרות החשובות ביותר בהיררכיית הדף. שמהן אפשר להבין מה מכילה כל פסקה (לא כותרת כללית כמו "מידע נוסף" אלא תיאור אינפורמטיבי) במספר מצומצם של מילים. זה יסייע גם למנועי החיפוש למצוא את הדף.
- אם מדובר בתיאור של תהליך, כדאי ליצור פסקאות המתארות שלבים בתהליך. יש לתת כותרת מפורטת יותר מהמילים "שלב ראשון", "שלב שני" (לדוגמה, שלב ראשון: קבלת הרשאה למערכות המשרד, שלב שני: שליחת מסמכים באופן מקוון).
- בראש הדף כדאי, אם אפשר, ליצור עוגנים, כדי שהגולש יוכל להגיע לכל הפסקאות מבלי לגלול, גם כשמדובר בדפים ארוכים.
- בפסקאות ארוכות יש להוסיף כותרות משנה: כותרות H6-H3.
- אם יש סעיפים בפסקה, רצוי להשתמש בתבליטים (bullets) – העדיפים על פני מִספור הסעיפים – לצורך הקלת הקריאה.
כללי הכתיב חסר הניקוד
להכרת כללי הכתיב כדאי להיעזר במדריך לכללי הכתיב החדשים של האקדמיה ללשון עברית. ראו גם במאמר שלי על כללי הכתיב החדשים. השינויים המהותיים בכללי הכתיב: הוספת ו' במילים עם קמץ קטן (תוכנית, אונייה, אומנם) והוספת י' במילים כגון איתי, ליבי, עימי, לצידי.
הוספת קישורים לדפים
קישורים רלוונטיים כדאי להוסיף גם בדף עצמו וגם ברכיב קישורים אם קיים. את הקישורים שנוספו בגוף הטקסט רצוי להדגיש לצורך הבלטתם. הקישור ייכתב תמיד במילים עם היפר-קישור, כך שכתובות ה-URL לא ייראו טקסט. אין להשתמש במילים כגון "ראו כאן" או "לחצו על הקישור". הקישור יהיה חלק בלתי נפרד מהטקסט, למשל: "נוהל הסעות משמש ל..." בכל קישור שמוסיפים לדף יש לסמן וי במשבצת של פתיחה בטאב נפרד. אם מדובר בקישור לדף אחר באותו אתר, אין צורך שייפתח בטאב נפרד.
הוספת תמונות לדפים
כדאי לבחור לכל דף תמונה בנושא הרלוונטי, זה מוסיף לאטרקטיביות של הדף. לפני שמוסיפים תמונה חשוב לבדוק זכויות יוצרים. אפשר לרכוש תמונה מאוספים רבים ברשת, כגון shutterstock. לחלופין ניתן להשתמש בתמונות אישיות, ובלבד שהן באיכות גבוהה. ככלל, עדיף שלא להשתמש באותה תמונה בדפים שונים.
התמונה צריכה להיות בפרופורציות מתאימות לדף, וכדאי לבדוק מראש את האורך והרוחב בפיקסלים. אפשר לחתוך אותה בכלי חיתוך או להיעזר בגרפיקאי, כך שתתאים בפרופורציות ולא יהיו בה עיוותים. לכל תמונה יש להוסיף ALT (טקסט חלופי) לצורך נגישות. הטקסט של ה-ALT יהיה על פי רוב שם הדף. אפשר להוסיף תמונות גם בגוף הטקסט, אך לא להגזים, כדי שהתוכן לא ילך לאיבוד.
בניגוד לתמונות הקבועות בדפים, בדף הבית של האתר כדאי להחליף תמונות ולגוון בתדירות גבוהה, כדי לתת תחושה של דינמיות וחידוש באתר.
מיקרו-קופי והנעה לפעולה
מיקרו-קופי הן המילים המופיעות על כפתורים או על קישורים או לצידם, אשר באמצעות הסברים קצרים, מדויקים וברורים מניעות לפעולה ומשפרות את חוויית המשתמש. חשוב לדייק בהכוונה של הגולשים לביצוע פעולות, משום שהכוונה לא מדויקת גוררת אי הבנות ונטישה של גולשים. יש להסביר במדויק על מה צריך ללחוץ, למה מובילה הפעולה, והיכן ממוקם הכפתור. לצורך כך יש להשתמש במילים ברורות, פשוטות וחד משמעיות.
שאלות נפוצות
מומלץ להוסיף לדפים רכיב של שאלות ותשובות, הכולל שאלות נפוצות בנושא הדף. מדובר בשאלות שחוזרות על עצמן או לחלופין שאלות שמטרתן להדגיש נושא כלשהו מתוך הדף שחשוב שייראה לעיני קהל היעד. השאלות צריכות להיות מנוסחות בקיצור ולעניין ולהיות ממוקדות בנושא אחד, והתשובה צריכה להיות קצרה וממצה. כדאי, אם אפשר, להוסיף קישורים והפניות בגוף התשובה להמשך פעולה. חשוב שהשאלות יהיו אפקטיביות ויצמצמו פניות חוזרות ונשנות.
פניות לאתר
בכל אתר צריכה להיות אפשרות לפתוח פנייה שתגיע ישירות לגורם המטפל או תנותב אליו. כדי לדאוג לכך שלפניות אפשר לצרף קבצים, ויש מעקב אחר פרטי הפניות. כדאי להגדיר פרק זמן מסוים וקבוע מראש שבמהלכו יש להשיב לפנייה.
SEO
אופטימיזציה למנועי חיפוש (Search Engine Optimization) או קידום אתרים אורגני הוא תהליך שיפור התנועה הנכנסת לאתר מתוך חיפושים במנועי חיפוש. המרכיבים משפיעים בדף (On-Page) הם טקסטים, כותרות, תמונות, סרטונים וקבצים. כדי להנגיש את הדף למנועי חיפוש חשוב:
- להשתמש בכותרות תקניות (H6-H1)
- לכתוב תוכן מקורי ועדכני המחולק לפסקאות.
- להשתמש במילים שגולשים מרבים להשתמש בהן כשהם מחפשים תוכן בנושא – אך לא להגזים במינון, כי אז הדף ייחשד כדף שיווקי שאינו נותן תוכן בעל משמעות.
- להשתמש ב-alt לתמונות ולרכיבים גרפיים.
- להרבות בקישורים פנימיים בדף לאותו אתר או לאתר אחר.
- בזמן עריכת הדף – לכתוב תקציר ל-SEO (עד 150 מילים) שיופיע במנועי החיפוש מתחת לכותרת הראשית (Title). יש להשתמש בתקציר במונחי המפתח.